På Avedøre Skole læner vi os op af DCUMs definitioner, når det kommer til mobning.
Mobning er et socialt fænomen, som in- og ekskluderer gennem ekstreme marginaliseringsprocesser. Mobning opstår i en gruppe, når ekskluderende processer tager overhånd og glider af sporet.
Mobning er et tegn på dårligt psykisk undervisningsmiljø.
Digital mobning er mobning, der foregår på mobiltelefoner, computere eller andre elektroniske enheder. Det kan være via sms/mms eller gennem forskellige sociale medier, som Facebook og Instagram.
Du kan læse mere om DCUMs definitioner via disse links:
DCUMs digitale vejledning om mobning (Hvad er mobning?) (nyt vindue)
Nedenunder kan du læse om hvordan Avedøre Skole vil forebygge mobning.
Ledelsen har det helt overordnede ansvar for at forebygge og afhjælpe mobning. Dette er inddelt i 3 områder.
Personalet spiller en stor rolle i forbyggelse og afhjælpning af mobning. Dette indebærer følgende:
Hvis der er nogle elever som oplever mobning, kan de:
Forældre har også et ansvar, når det kommer til mobning. Dette indebærer:
Vi har udarbejdet en hel digital strategi.
Således er der iværksat en løbende digital progressionsplan/strategi, der beskriver elevernes medie progression hele vejen gennem elevernes uddannelsesforløb.
Vi vil sørge for at strategien bliver efterfulgt og kommer ud og ”gå”, altså at den er bekendt af de årgange, der skal arbejde med fx Sociale medier.
Se eventuelt vores IT-strategi, hvori der findes progressionsplaner mm.
Hvis der er elever, som oplever eller mistænker digital mobning, kan de:
Indgriben og genoprettelse - Handleplan for mobning og digital mobning på Avedøre Skole.
Ledelsen på Avedøre Skole holder sig ajour med nyeste forskning mm. Da vi har et fast fokuspunkt på Skolen, der hedder inklusion, er det også ud fra dette fokus vi blandt andet prioriterer vores midler.
Fx Kan nævnes, at vi har uddannet trivselsvejleder, sendt folk på kursus i Robusthed, MOT og Klassekabalen. Disse 3 indsatser er fast indlagt i skolens trivsels-årshjul og kan desuden igangsættes efter behov.
Vi arbejder med vores indemiljø, således er vi pt. i gang med, at afprøve alternative klasserumsindretninger, der gerne skulle rumme og ramme flere typer af elever – således det er rart at være her for alle. Og har blandt andet indrettet udskolingen, sådan vores store elever, også har lyst til at blive her i pauserne.
Vi har indlagt ”Klassemødet” i alles skema, som et fast punkt hver uge - kan justeres op og ned.
Vi sender løbende medarbejdere fælles på kursus, sidst havde vi oplæg fra ”Center for konfliktløsning”, hvilket blandt andet bidrog til, at vi fik en mere fælles tilgang til håndtering af konflikter og i vores fælles forståelse af sproget betydning - både det verbale og det nonverbale.
Som skrevet tidligere godkendes antimobbestrategien og arbejdes med og på:
Desuden bliver planen årligt drøftet på et PR-møde (Mødet med alle medarbejderne).
Det forventes at medarbejderne én til to gange årligt tager værdiregelsættet op til drøftelse i deres teams og debatteres med eleverne mindst to gange årligt på klassemøderne.
Desuden bliver strategien lagt på både hjemmesiden og lagt tilgængelig i AULA.
Som skrevet tidligere tager vi den op i alle instanser og debatterer, hvordan vi får det bedre ud blandt elever og medarbejdere, hvis Antimobbestrategien ikke overholdes.
Vi er klar over at et sådant redskab er dynamisk. Derfor vil vi også løbende justere den.