Man skal kunne tale respektfuldt og åbent om, hvad man tænker og oplever - om forskellige emner, handlinger og så videre - både egne og andres. Vi respekterer og anerkender, at vi oplever verden forskelligt - også selvom vi ikke er enige.
Det skal fremme åbenhed og gensidig respekt. Positiv dialog og tryghed.
Vi skal alle bidrage til at stemningen samt måden, hvorpå der tales, forbliver i en anerkendende og positiv tone.
Det skal fremme et positivt miljø, hvor der ikke skabes en brokkekultur, men snarere en handlingskultur.
At vi ser, også de små succeser, som værd at fejre. Både egne og andres.
Det skal fremme en glad arbejdsplads for både børn og voksne, hvor man har lyst til at vise noget frem.
En respektfyldt, åbent kommunikationsmiljø er:
Vi vil arbejde med en fælles forståelse af, hvordan vi ser andre mennesker. Det vil vi gøre via teoretikere - men også via samtale med hinanden. Hvis vi forstår det samme i ordenes betydning – er chancen større for et positivt og anerkendende miljø.
Nogle praksiseksempler, hvor både processen, læring, den enkelte elev og produktet kommer i fokus, er:
Værdigregelsættet skal altid sikres synligt og være kendt af alle på skolen - blandt andet ved at blive genbesøgt jævnligt. Det skal godkendes og arbejdes med på MED, i Skolebestyrelsen og i Elevrådet. Desuden bliver planen årligt drøftet på et PR-møde (Mødet med alle medarbejderne). Det forventes desuden, at medarbejderne én til to gange årligt tager værdiregelsættet op til drøftelse i deres teams. Værdiregelsættet skal også bruges som debat/taleemne med eleverne mindst to gange årligt på klassemøderne.
Hvis værdiregelsættet ikke overholdes, tager vi det op i alle instanser og debatterer, hvordan vi får det bedre ud blandt vores elever og medarbejdere. Vi er klar over at et sådant redskab er dynamisk. Derfor vil vi også løbende justere det.
Hvis værdiregelsættet ikke overholdes, tager vi det op i skolebestyrelsen og debatterer, hvordan vi får det bedre i spil på skolen og blandt forældrene.